E-legitimation och webbläsare

 

Vad är en e-legitimation?

E-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, exempelvis körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.

Läs mer  om e-legitimation på webbplatsen elegitimation.se (länken öppnas i ett nytt fönster).

 

Varför måste jag ha en e-legitimation?

Vi måste vara säkra på att du är du när du skickar in en ansökan eller anmälan till oss. När du loggar in med e-legitimation i e-tjänsteportalen Självservice så hämtas dina personuppgifter från Skatteverket. Det gör att du slipper fylla i dina uppgifter manuellt. När du är inloggad kan du följa ditt ärende under handläggningsprocessen. Du hittar ärendet under Mina sidor.

Länk till Mina sidor - ärenden (länken öppnas i ett nytt fönster).

 

Vilken e-legitimation kan jag använda?

Våra e-tjänster tillåter inloggning och signering med hjälp av BankID, och Mobilt BankID.
Freja eID+ kan du använda i de e-tjänster som endast kräver inloggning.

 

Hur skaffar jag en e-legitimation?

För att skaffa e-legitimation så behöver du ett svenskt personnummer. På webbplatsen elegitimation.se hittar du samtliga utgivare av e-legitimation.

Läs mer  om e-legitimation på webbplatsen elegitimation.se (länken öppnas i ett nytt fönster).

 

Jag har problem med att signera eller logga in i tjänsten med e-legitimation, vad gör jag då?

I första hand ska du testa din e-legitimation. Lyckas inte testet får du vända dig till den utgivare som utfärdat e-legitimationen, vanligtvis din bank. Det kan vara så att du inte har installerat någon e-legitimation eller giltighetstiden kan ha gått ut.

Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte använda de e-tjänster som kräver e-legitimation. Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (exempelvis på grund av skyddad identitet) kan du vända dig direkt till den verksamhet du har kontakt med eller till vår kundtjänst på telefon 0612-800 00.

 

Stöder min webbläsare den här webbplatsen?

E-tjänsteplattformen kan användas med olika enheter som dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Den här webbplatsen och e-tjänsterna visas allra bäst i en modern webbläsare. Om du har problem med din webbläsare, exempelvis får upp ”Sidan kan inte visas” eller annat felmeddelande så kan du behöva se över dina inställningar och internetåtkomst.

Via länkarna nedan hittar du information och support för de vanligaste webbläsarna (länkarna öppnas i nya fönster):

Google Chrome
Microsoft Edge
Mozilla Firefox
Safari

 

Kakor (cookies)

Kommunen använder sig av session cookies som används i syfte att hålla användaren inloggad och för att hjälpa till vid filtrering av e-tjänster. När du stänger webbläsaren försvinner kakorna.

 

Fotografi på startsidan

Fotografiet under menyn på e-tjänsteportalens startsida är fotograferat i Höga kusten av Peder Sundström, 2003-07-12.