E-legitimation och webbläsare
Vad är en e-legitimation?
En e-legitimation fungerar som en digital identitetshandling, likt ett vanligt ID-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet.
Läs mer om e-legitimation på webbplatsen elegitimation.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Varför behöver jag en e-legitimation?
När du skickar in ansökningar eller anmälningar till oss, behöver vi försäkra oss om att det verkligen är du som är avsändaren. Genom att använda e-legitimation i vår e-tjänsteportal Självservice hämtas dina personuppgifter automatiskt från Skatteverket, vilket gör att du inte behöver fylla i informationen manuellt. När du är inloggad kan du följa handläggningsprocessen för ditt ärende under "Mina sidor".
Länk till Mina sidor - ärenden (länken öppnas i ett nytt fönster).
Vilken e-legitimation kan jag använda?
Våra e-tjänster tillåter inloggning och signering med BankID och Mobilt BankID. För e-tjänster som endast kräver inloggning kan du använda Freja eID+.
Hur skaffar jag en e-legitimation?
För att skaffa en e-legitimation behöver du ett svenskt personnummer. På webbplatsen elegitimation.se hittar du information om utgivare av e-legitimation.
Läs mer om e-legitimation på webbplatsen elegitimation.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Vad gör jag om jag har problem med att logga in eller signera med e-legitimation?
Först bör du testa din e-legitimation. Om testet inte fungerar så måste kontakta utgivaren av din e-legitimationen, vanligtvis din bank. Det är möjligt att du inte har installerat någon e-legitimation eller så har giltighetstiden för den har gått ut.
Om det bara är våra e-tjänster som du inte kan logga in i vänligen kontakta vår kundtjänst via e-post kommun@kramfors.se eller på telefon 0612-800 00.
Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte använda de e-tjänster som kräver e-legitimation. Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (till exempel på grund av skyddad identitet) kan du vända dig direkt till den verksamhet du vill ha kontakt med eller till vår kundtjänst på telefon 0612-800 00.
Här kan du testa ditt BankID (länken öppnas i ett nytt fönster).
Stöder min webbläsare den här webbplatsen?
E-tjänsteportalen kan användas med olika enheter som datorer, surfplattor eller mobiltelefoner.
Denna webbplats och dess e-tjänster visas bäst i moderna webbläsare. Om du upplever problem med din webbläsare, till exempel meddelanden som ”Sidan kan inte visas”, kan du behöva se över dina inställningar och internetåtkomst.
Via länkarna nedan hittar du information och support för de vanligaste webbläsarna (länkarna öppnas i nya fönster):
Google Chrome
Microsoft Edge
Mozilla Firefox
Safari
Kakor (cookies)
Kommunen använder session cookies för att hålla användaren inloggad och underlätta filtrering av e-tjänster. Dessa kakor försvinner när du stänger webbläsaren.
Fotografi på startsidan
Fotografiet under menyn på e-tjänsteportalens startsida är taget i Höga kusten av Peder Sundström den 12 juli 2003.