Om Kramfors kommuns e-tjänster

Nedanstående information gäller för tjänster i kommunens e-tjänsteplattform.

E-tjänster

Här har vi samlat de flesta tjänster som kommunen erbjuder. Här kan du som privatperson eller företagare komma i kontakt med kommunen och utföra ärenden dygnet runt utan att vara beroende av kommunens öppettider.

Inloggning

Många av våra e-tjänster kräver att du identifierar dig med e-legitimation. Inloggning gör också att vissa uppgifter om dig kan fyllas i automatiskt.

Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte använda de e-tjänster som kräver e-legitimation. Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (exempelvis på grund av skyddad identitet) kan du vända dig direkt till den verksamhet du har kontakt med eller till vår kundtjänst på telefon 0612 - 800 00.

För att skaffa e-legitimation behöver du ett svenskt personnummer. Läs om hur du skaffar e-legitimation på Skatteverket.se. 

Om du får tekniska problem med din e-legitimation skall du kontakta den som utfärdat e-legitimationen.

Spara

Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst mellanlagras ditt ärende på en särskilt avdelad yta som begränsar åtkomsten till ditt ärende, så att inga obehöriga kan läsa eller förvanska informationen. Kommunen har inte tillgång till sparade ärenden.

Skicka in

Ditt ärende har kommit in till kommunen och kan börja behandlas först när du klickat på ”Skicka” i e-tjänsten. När du skickar in ditt ärende går det direkt till en handläggare. Om du varit inloggad när du gjort ditt ärende kan du sedan se och följa ärendet under Mina sidor här i e-tjänsteplattformen. Du loggar in via länken ”Logga in”. 

Hur vet jag att mitt ärende är inskickat?

När du har klickat på ”Skicka” skickas ditt ärende in och du får ett meddelande på skärmen om att det är inskickat. Du kan även ladda ner en kvittens i PDF-format. Om du varit inloggad med e-legitimation kan du även se status för ditt ärende under Mina sidor. I de tjänster där du uppmanats att uppge kontaktuppgifter får du även en bekräftelse på att ärendet skickats in i din e-post.
 

Stöd för webbläsare

E-tjänsterna visas allra bäst i en modern webbläsare. Om sidan inte visas korrekt kan du behöva uppdatera dina inställningar och internetåtkomst.

E-tjänsteplattformen kan användas med olika enheter som dator, surfplatta eller mobiltelefon.

Kakor (cockies)

Kommunen använder sig av session cookies som används i syfte att hålla användaren inloggad och för att hjälpa till vid filtrering av e-tjänster. När du stänger webbläsaren försvinner kakorna.