Grävtillstånd - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningOm grävtillstånd
Alla åtgärder som görs i mark som står under kommunens förvaltning har kommunen som markägare och väghållare ett ansvar att bevaka. Det kan vara allmänna vägar, gator, torg, parker och andra platser som finns i kommunens detaljplaner.
För att få gräva i kommunens mark krävs ett grävtillstånd som söks via denna e-tjänst hos Tekniska avdelningen och behandlas i samråd med den sökande.
Detta medför inte automatiskt rätt att förlägga och bibehålla anläggningar i mark som kommunen förvaltar, utan rätt att genomföra beskrivet arbete och omfattar endast lämpligheten av anläggningens placering.
Rätt att lägga ledningar görs genom ett juridiskt avtal exempelvis markavtal, ledningsrätt, servitut eller nyttjanderättsavtal.
Då ansökan avser en engångsföreteelse upprättas avtal endast för denna speciella anläggning.
Ansökningstid
Ansökan behöver vara hos kommunen senast tre veckor innan påbörjad grävning. Under semesterperioden kan handläggningstiden vara upp till sex veckor.
Läs mer
Information om allmänna villkor för grävtillstånd finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade.
- Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Mottagare av personuppgifterna är i första hand den eller de förvaltningar inom kommunen som berörs av ansökan.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Produktionsnämnden
kommun@kramfors.se
Tomas Braxenholm
tomas.braxenholm@kramfors.se
0612-803 49
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Karta
- Trafikanordningsplan
- Så här skaffar du e-legitimation