Busskort i gymnasieskolan - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningInformation om busskort
Du är berättigad till ett busskort om du:
- Har minst 6 km från din bostad (där du är folkbokförd) till skolan.
- Studerar på heltid och har rätt till studiemedel.
Du kan få busskort till och med vårterminen det år du fyller 20 år.
Busskortet delas ut första skoldagen du börjar i årskurs 1 och gäller under hela din skolgång och lämnas tillbaka när du slutar årskurs 3. Du som ansökt om busskort för skolgång i annan kommun får kortet hemskickat när ansökan behandlats.
Du får åka 2 resor/dag, till och från skolan. Kortet gäller inte på helger, jullov och sommarlov.
Du kan inte inneha inackorderingstillägg och busskort samtidigt.
Värdehandling
Kortet är en personlig värdehandling. Det innebär att det är du själv som ansvarar för kortet. Du får alltså inte låna ut det till en kompis. Du bör också vara beredd att visa legitimation om det efterfrågas. Om kortet används av någon annan eller om du inte kan bevisa att det är ditt kort räknas kortet som ogiltigt och en avgift på för närvarande 500 kr tas ut. En avgift tas även ut om du råkar tappa bort ditt busskort eller att det förstörs genom till exempel tvätt eller att det stjäls. Den avgiften är för närvarande 100 kr.
Meddela felaktigheter gällande ditt busskort till den som ansvarar för utlämning av busskorten på skolan.
Ansökan
I denna e-tjänst kan du som är myndig eller din vårdnadshavare ansöka om busskort. Om du inte har möjlighet att använda e-tjänsten finns en blankett att ladda ner till höger på sidan.
Läs mer om busskort i gymnasieskolan på kommunens hemsida.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade.
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras.
Lagringstid
- 3 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Bildningsförvaltningen, Ådalsskolan. Uppgifterna registreras även hos DinTur.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet, dso@kramfors.se eller till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Bildningsnämnden
kommun@kramfors.se
Kontakt
Ingela Fahlén
ingela.fahlen@kramfors.se
0612-69 21 16
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Vid ansökan på grund av särskilda skäl ska intyg bifogas
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Vem ansöker?
- Behov
- Uppgifter om skola och program
- Kontaktuppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in