Skylt - ansökan om bygglov
Den här tjänsten kräver inloggningInformation
I vissa fall behövs det bygglov för skyltar och för strålkastare och annan belysning.
På vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster) kan du läsa mer om vad som gäller för just det du ska göra. Om du behöver ansöka om bygglov så gör du det i denna e-tjänst.
Använd tjänsten som företagare
I e-tjänsten kan du som är firmatecknare välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket för att slippa fylla i dem själv.
Läs mer på sidan Så hämtas dina företagsuppgifter (länken öppnas i ett nytt fönster) hos Bolagsverket för få veta mer om hur det fungerar.
Skyddade personuppgifter
Om du har skyddade personuppgifter (exempelvis skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter) ska du vara försiktig med att använda kommunens tjänster. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är inte heller möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället kommunen på nummer 0612-800 00 för att få hjälp.
Saknar du e-legitimation?
Om du saknar e-legitimation kan du göra ansökan på vår blankett. Den finns att ladda ner under ”Hämta blankett” här på e-tjänstens startsida.
Om du vill skaffa e-legitimation kan du läsa mer om hur man gör det hos elegitimation.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Handlingar som du ska bifoga
Det blir smidigare för dig om du har de handlingar du behöver klart innan du startar e-tjänsten. Om du inte har dina handlingar tillgängliga för tillfället så kan du påbörja ditt ärende men spara det och avsluta det vid ett senare tillfälle.
Kostnad för ansökan/anmälan
Kommunen tar ut en kostnad för anmälan. Läs mer om den på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Tänk på att
Efter att din ansökan har skickats in till oss kommer vi att ha kontakt med dig via e-post eller telefon så det är viktigt att du anger korrekta uppgifter till oss i e-tjänsten. Vill du komplettera ditt ärenden efter att det är inskickat så kan du göra det via vår e-post mob@kramfors.se.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem/arkiv
- 1 månad - E-tjänst
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och byggavdelningen hanterar dina personuppgifter. Din ansökan är en allmän handling och kan begäras ut av andra på de sätt de önskar.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Miljö- och byggavdelningen
mob@kramfors.se
0612-800 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Detaljritning med mått
- Fasadritning eller fotomontage
- Kontrollplan
- Situationsplan, skyltens placering ska markeras
- Så här skaffar du e-legitimation