Avlopp - ansökan och anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan eller ansökan
Om du vill anlägga avloppsanläggning med WC måste du ansöka om tillstånd från miljö- och byggavdelningen. Om du vill anlägga avloppsanläggning för endast bad-, disk- och tvättavloppsvatten (BDT-vatten) behöver du anmäla det till miljö- och byggavdelningen. Du kan göra anmälan eller ansökan i denna e-tjänst.
Kostnad för anmälan/ansökan
- Tillståndsprövning (WC+BDT) kostar 5 530 kronor (1-2 hushåll). Större anläggningar 1106 kronor per timme.
- Handläggning av anmälan (BDT) kostar 3 318 kronor (1-2 hushåll). Större anläggningar 1106 kronor per timme.
- Handläggning av anmälan av annan toalett än WC tas betalt efter timtaxa 1106 kronor per timme.
BDT = Bad, disk och tvättvatten.
Skyddade personuppgifter
Om du har skyddade personuppgifter (exempelvis skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter) ska du vara försiktig med att använda kommunens e-tjänster. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är inte heller möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället kommunen på nummer 0612-800 00 för att få hjälp.
Tänk på att
Efter att din ansökan har skickats in till oss kommer vi att ha kontakt med dig via e-post eller telefon så det är viktigt att du anger korrekta uppgifter till oss i e-tjänsten. Vill du komplettera ditt ärende efter att det är inskickat så kan du göra det via vår e-post mob@kramfors.se.
Läs mer
Mer information om enskilda avlopp finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem/arkiv
- 1 månad - E-tjänst
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och byggavdelningen hanterar dina personuppgifter. Din ansökan är en allmän handling och kan begäras ut av andra på det sätt de önskar.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Miljö- och byggavdelningen
mob@kramfors.se
0612-800 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Ritning över anläggningens utformning och placering
- Ritning med eventuella brunnar inritade tillsammans med anläggningen
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Avloppsanläggningen
- Entreprenör och övrigt
- Förhandsgranska
- Skicka in