Avlopp - ansökan och anmälan
Den här tjänsten kräver inloggningAnmälan eller ansökan
Om du vill anlägga avloppsanläggning med WC måste du ansöka om tillstånd från miljö- och byggavdelningen. Om du vill anlägga avloppsanläggning för endast bad-, disk- och tvättavloppsvatten (BDT-vatten) behöver du anmäla det till miljö- och byggavdelningen. Du kan göra anmälan eller ansökan i denna e-tjänst.
Kostnad för anmälan/ansökan
- Tillståndsprövning (WC+BDT) kostar 5 785 kronor (1-2 hushåll). Större anläggningar 1157 kronor per timme.
- Handläggning av anmälan (BDT) kostar 3 471 kronor (1-2 hushåll). Större anläggningar 1157 kronor per timme.
- Handläggning av anmälan av annan toalett än WC tas betalt efter timtaxa 1157 kronor per timme.
BDT = Bad, disk och tvättvatten.
Skyddade personuppgifter
Om du har skyddade personuppgifter (exempelvis skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter) ska du vara försiktig med att använda kommunens e-tjänster. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är inte heller möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället kommunen på nummer 0612-800 00 för att få hjälp.
Tänk på att
Efter att din ansökan har skickats in till oss kommer vi att ha kontakt med dig via e-post eller telefon så det är viktigt att du anger korrekta uppgifter till oss i e-tjänsten. Vill du komplettera ditt ärende efter att det är inskickat så kan du göra det via vår e-post mob@kramfors.se.
Läs mer
Mer information om enskilda avlopp finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Miljö- och byggavdelningen
mob@kramfors.se
0612-800 00
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem/arkiv
- 1 månad - E-tjänst
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och byggavdelningen hanterar dina personuppgifter. Din ansökan är en allmän handling och kan begäras ut av andra på det sätt de önskar.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Ritning över anläggningens utformning och placering
- Ritning med eventuella brunnar inritade tillsammans med anläggningen
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Avloppsanläggningen
- Entreprenör och övrigt
- Förhandsgranska
- Skicka in