Visselblåsning
Här kan du visselblåsa om du har misstanke om allvarliga oegentligheter inom kommunen eller kommunala bolag. Du kan välja att vara anonym.
Vad kan anmälas?
- Missförhållanden som har allmänintresse, där fel har begåtts eller något inte har gjorts men borde ha gjorts i arbetsrelaterade sammanhang. Detta gäller generellt inom alla områden så länge det finns ett allmänintresse av att informationen kommer fram.
- EU-rapportering: rapporter om brott mot unionsrättsakter, såsom offentlig upphandling, miljöskydd, livsmedelssäkerhet, folkhälsa eller skydd av privatliv och personuppgifter.
Vem kan anmäla?
- Personer skyddade av lagen: anställda, volontärer, praktikanter, egenföretagare, samt vissa andra med koppling till företaget eller verksamheten (exempelvis aktieägare).
- Även personer som har slutat sin anställning kan rapportera om information de fått under sin tid som anställda.
Vem kan inte anmäla?
- Anhöriga, brukare, patienter, boende i kommunen, förtroendevalda och liknande kan inte använda visselblåsarfunktionen för att rapportera eller få skydd enligt lagen.
Viktigt vid anmälan
- Utförlig information: beskriv den misstänkta händelsen så detaljerat som möjligt.
- God tro: anmälan ska göras i god tro och inte för att sprida ogrundade anklagelser eller för egen vinning.
Vad händer efter en anmälan?
- Registrering: anmälan diarieförs och bedöms av visselblåsargruppen.
- Första bedömning: om lagbrott misstänks görs en polisanmälan. Annars utreder visselblåsargruppen och presenterar en rapport till kommundirektören.
- Om den ansvarige chefen är jävig hanteras anmälan av annan instans, som HR-chef eller KSAU (kommunstyrelsens arbetsutskott).
Hantering av information
- Anmälan skyddas av sekretess enligt Offentlighets- och sekretesslagen (OSL).
- Anställda får inte eftersökas av arbetsgivaren för att identifiera den som anmält, och repressalier är olagliga.
Läs mer
Detta är en kortfattad översikt av visselblåsarfunktionen som ska hantera allvarliga missförhållanden och skydda dem som anmäler. Mer information finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke.
Lagringstid
- 1 månader - E-tjänsteplattformen
- För evigt - Verksamhetssystem
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Kommunledningsförvaltningen, Kommunadministration.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Henrik Ericson
henrik.ericson@kramfors.se
0612-800 00