Sophämtning - ansökan om förlängt intervall
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om att få sophämtning med längre intervall än normalt. Den som har lite sopor och inte lägger matavfall i sopkärlet kan ansöka om att få sina sopor hämtade var fjärde eller åttonde vecka.
När soporna ligger en längre tid i soptunnan är det särskilt viktigt att man hanterar sina sopor på ett bra sätt så att omgivningen inte störs. Det innebär bland annat att du måste kompostera matavfall i en stängd kompost som skadedjur inte kan komma åt. Endast papper och omålat trä får eldas. Däremot får inte till exempel mjölkförpackningar, plast eller andra hushållssopor eldas.
Notera att ansökan endast kan göras för permanenthus med sophämtning året runt. (Sophämtning vid fritidshus sker endast med 14 dagars intervall.)
Kostnad för ansökan
Vid ansökan om hämtning med fyra till åtta veckors intervall kostar ansökningsavgiften 1157 kronor.
Skyddade personuppgifter
Om du har skyddade personuppgifter (exempelvis skyddad folkbokföring, sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter) ska du vara försiktig med att använda kommunens e-tjänster. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är inte heller möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället kommunen på telefonnummer 0612-800 00 för att få hjälp.
Tänk på att
Efter att din ansökan har skickats in till oss kommer vi att ha kontakt med dig via e-post eller telefon så det är viktigt att du anger korrekta uppgifter till oss i e-tjänsten. Vill du komplettera ditt ärende efter att det är inskickat så kan du göra det via vår e-post mob@kramfors.se.
Läs mer
Du kan läsa mer om avfallsavgifter på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Miljö- och byggavdelningen
mob@kramfors.se
0612-800 00
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- För evigt - Verksamhetssystem/arkiv
- 1 månad - E-tjänst
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och byggavdelningen hanterar dina personuppgifter. Din ansökan är en allmän handling och kan begäras ut av andra på de sätt de önskar.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Följande behövs för e-tjänsten
- Permanenthus med sophämtning året runt
- Inget matavfall läggs i sopkärlet