Motion - lämna in
Den här tjänsten kräver inloggningEnligt Kommunfullmäktiges arbetsordning ska en motion inkommit till kommunen senast 14 dagar före Kommunfullmäktiges sammanträde.
En ersättare i Kommunfullmäktige får väcka en motion när ersättaren tjänstgör som ledamot. De motioner som inkommit i tid och av förtroendevalda ledamöter kommer att skickas med i kallelsen och behandlas på kommande sammanträde.
Om flerpartsignering i e-tjänsten
Om du lämnar in motionen tillsammans med en annan person så används så kallad flerpartssignering i e-tjänsten. Efter att den andra motionären signerat ansökan skickas ärendet in och kan hanteras av kommunen.
1. I e-tjänsten uppger du (part A) kontaktuppgifter till den andra motionären som i och med detta blir andra part (part B) i ärendet.
2. När du (part A) är klar med e-tjänsten och har signerat ärendet och med din e-legitimation så skickas det iväg en flerpartssigneringsförfrågan till part B i form av e-post och/eller SMS. Part B får en länk till Kramfors kommuns e-tjänsteportal och blir ombedd att logga in där i med sin e-legitimation.
3. När part B loggar in i e-tjänsteportalen så hamnar hen på granskningssidan för det aktuella ärendet och kan granska uppgifterna. Om uppgifterna stämmer klickar hen på knappen "Signera" som finns längst ner på granskningssidan, och signerar därefter ärendet med sin e-legitimation. När detta är gjort skapas ärendet upp och registreras hos kommunen.
Under Mina sidor kan du (part A) se om part B har signerat ärendet eller inte. Om ärendet har status "Väntar på flerpartssignering" så har part B ännu inte genomfört signeringen.
Läs mer
Mer information för förtroendevalda finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke.
Lagringstid
- 6 månader - E-tjänsteplattformen
- För evigt - Verksamhetssystem
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Kommunledningsförvaltningen, Kommunadministration.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Henrik Ericson
henrik.ericson@kramfors.se
0612-800 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Du är förtroendevald i Kramfors kommunfullmäktige
- E-legitimation
- Om två personer lämnar in motionen krävs signering av båda
- Så här skaffar du e-legitimation