Livsmedelsverksamhet - anmäl och registrera
Den här tjänsten kräver inloggningStarta din verksamhet direkt när du anmäler via e-tjänsten
Verksamheten får starta när din anmälan är klar här i e-tjänsten.
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation (tex BankID eller Mobilt BankID) för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör registreringen.
Hämta dina företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.
Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter.
Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Starta din verksamhet efter 10 vardagar om du anmält med en vanlig blankett
Du som använder vanlig blankett får en bekräftelse från oss efter några dagar och då får du starta din verksamhet. Om du inte fått en bekräftelse får du ändå starta 10 vardagar efter det att du lämnat in blanketten till oss.
Uppgifter som du lämnar i anmälan
Vi använder de uppgifter som du lämnar i anmälan när vi ska bedöma riskklassning av din anläggning. Riskklassningen utgår från de risker som finns med din livsmedelshantering och utgör grunden för att bedöma kontrollbehovet och därmed också din årliga kontrollavgift.
Avgift för registreringen
För vårt arbete med registreringen av din anmälan tar vi ut en avgift som motsvarar en timmas handläggningstid, enligt en taxa som är fastställd av kommunfullmäktige i Kramfors kommun. Timavgiften är för närvarande 1 059 kronor.
Livsmedelsföretagare
Du som vill starta en livsmedelsverksamhet ska ha kunskap om den verksamhet du vill bedriva. Du ska också ha kunskap i livsmedelshygien och om livsmedelslagstiftningen. De krav på utbildning och kunskap som gäller dig beror på vilken verksamhet du bedriver och vilka livsmedel du hanterar.
För att läsa mer om att bedriva livsmedelsverksamheter i Kramfors kommun så har vi samlat information på vår webbplats som du hittar här.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Laglig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras.
Lagringstid
- 1 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och byggavdelningen hanterar dina personuppgifter. Din ansökan är en allmän handling och kan begäras ut av andra på de sätt de önskar.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet, dso@kramfors.se eller till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Kontakt
Miljö- och byggavdelningen
mob@kramfors.se
0612-800 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Verksamhetsutövaren
- Livsmedelsanläggningen
- Verksamheten
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in