Jag har en idé
Här kan du lämna in ett förslag till kommunen.
Att lämna in förslag är ett bra sätt att direkt påverka i samhällsfrågor och att göra sin röst hörd. Ett förslag kan gälla förändring, förbättring eller utveckling av kommunens verksamhet eller det som kommunen har ansvar för.
Syfte
Syftet med förslagshanteringen är att förbättra invånares inflytande och delaktighet i kommunen.
Så här går det till när vi tagit emot ditt förslag:
1. Förslaget registreras och delegeras till berörd förvaltning. I och med detta kommer ärendet gallras i e-tjänsten.
2. Förslaget bedöms och besvaras av ansvarig tjänsteperson för det område förslaget berör.
3. Gör förvaltningen bedömningen att förslaget kräver ett politiskt beslut tas det upp i berörd nämnd och du informeras om det av ansvarig tjänsteperson.
4. Nämnden beslutar om svar direkt eller vidare utredning i förvaltningen.
5. Förslaget verkställs eller avslutas. I samband med det, kontaktar vi dig.
Tid för handläggning
Tiden för handläggningen kan variera beroende på förslagets innehåll.
Läs mer
Mer information om att lämna förslag finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den registrerade har lämnat sitt samtycke.
Lagringstid
- 3 år - Verksamhetssystem
- 1 månader - E-tjänsteplattformen
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Kommunledningsförvaltningen, Kommunadministration.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Henrik Ericson
henrik.ericson@kramfors.se
0612-800 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Ett konkret förslag som kommunen kan ta ställning till