Höjning av minimibelopp - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som tidigare har lämnat in en inkomstförfrågan ansöka om höjning av minimibelopp.
Minimibeloppet regleras i socialtjänstlagen och ska täcka kostnader för dina grundläggande basbehov. Det ska till exempel täcka:
- livsmedel och hygienartiklar
- kläder och skor
- förbrukningsvaror och dagstidningar
- telefon, hemförsäkring och hushållsel
- möbler och husgeråd
- fritid och resor, till exempel färdtjänst
- tandvård, läkemedel och öppen hälso- och sjukvård.
Om du har varaktiga kostnader som överstiger socialtjänstlagens riktlinjer kan du ansöka om en höjning av minibeloppet. Skäl för att ansöka om en höjning kan till exempel vara vid extra kostnader för till god man, underhållskostnad för minderåriga barn eller av medicinska orsaker. Observera att skulder inte berättigar till förhöjt minimibelopp.
Beslut om förhöjt minimibelopp beviljas för ett år i taget.
För att vi ska kunna handlägga din ansökan måste du tidigare ha skickat in en inkomstförfrågan som är ett underlag för beräkning av din avgift.
Om du vill skicka in en inkomstförfrågan gör du det via vår e-tjänst Fastställa avgift - inkomstförfrågan.
Läs mer
Mer information om avgifter finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
Avtal ska kunna fullgöras med den registrerade.
Lagringstid
- 3 månader - E-tjänsteplattformen
- 5 år - Verksamhetssystem
- För evigt - Centralarkiv och e-arkiv
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Välfärdsförvaltningen, administrativa enheten.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Välfärdsnämnden
kommun@kramfors.se
Avgiftshandläggare
kommun@kramfors.se
0612-800 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- En inkomstförfrågan ska ha skickats in
- Underlag som kan styrka kostnaderna