Hemsjukvård vid tillfällig vistelse i Kramfors kommun - beställning
Förfrågan om hemsjukvård ska vara inkommen till enhetschef på Kramfors kommun, hälso- och sjukvårdsenheten minst fyra veckor innan planerad vistelse.
Vid godkännande av förfrågan upprättar enhetschef i Kramfors kommun en överenskommelse med bosättningskommunen om vilka åtgärder som ska genomföras samt gällande timpris.
Planerade hälso- och sjukvårdsinsatser
Inför utförandet av hälso- och sjukvård ska följande uppgifter vara säkerställda från bosättningskommunen:
- Överrapportering från legitimerad personal i bosättningskommunen
- Tydligt uppdrag från hemkommunen gällande vilken/vilka hälso- och sjukvårdsåtgärder som ska utföras
- Kontaktuppgifter till närstående
- Aktuella ordinationshandlingar
- Säkerställa att läkemedel för hela perioden skickas med samt att eventuella dosleveranser skickas till överenskommen adress i vistelsekommunen
- Säkerställa att allt material som krävs skickas med exempelvis sjukvårdsmaterial och inkontinenshjälpmedel
- Säkerställa att de hjälpmedel som skickas med har medföljande bruksanvisningar och att instruktioner kring användning delges verkställigheten/hemtjänsten.
Hjälpmedel
Patienten ansvarar för hjälpmedel under vistelsen, det kan innebära att patienten själv tar med egna hjälpmedel från bosättningskommunen. Hjälpmedel under planerad vistelse förskrivs inte av Kramfors kommun.
Inkontinenshjälpmedel
Förskrivs i bosättningskommunen och medtags av patienten vid vistelse, alternativt att leveransadressen ändras tillfälligt.
Övriga förbrukningsartiklar
I första hand skickar bosättningskommunen med material som krävs för att utföra den planerade hälso- och sjukvården, exempelvis omläggningsmaterial.
Fakturering och taxa
Kramfors kommun fakturerar bosättningskommunen efter avslutad vistelse för utförda och delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser enligt följande taxa:
Patienter skrivna i Västernorrlands län, 482 kronor per påbörjad timme.
Patienter skrivna i andra län än Västernorrland, 1042 kronor per påbörjad timme.
Observera att när vi fakturerar kan timmar för eventuell restid tillkomma.
Beställning av hemtjänstinsatser
Beställning av hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse i Kramfors kommun görs i e-tjänsten Hemtjänstinsatser vid tillfällig vistelse i Kramfors kommun - beställning (länken öppnas i ett nytt fönster).
Läs mer
Mer information om hemsjukvård vid tillfällig vistelse i Kramfors finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse.
Lagringstid
- 1 år
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Välfärdsförvaltning, Hälso- och sjukvård.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Välfärdsnämnden
kommun@kramfors.se
Camilla Johansson
kommun@kramfors.se
0612-800 00
Följande behövs för e-tjänsten
- Du kan inte ansöka som privatperson/god man
- Aktuella journalhandlingar bifogas
- Aktuell ordinationslista bifogas
- Patientens samtycke bifogas