Stöd och service enligt LSS - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningI den här e-tjänsten kan du ansöka om stöd enligt LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Ansökan kan du göra om det gäller dig själv (om du har fyllt 15 år) eller om du är vårdnadshavare, god man eller förvaltare.
Du kan ansöka om stöd om du tillhör någon av följande grupper
- Har en intellektuell funktionsnedsättning, autism eller autismliknande tillstånd.
- Har en betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter en hjärnskada i vuxen ålder.
- Har stora varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande och som påverkar ditt vardagliga liv.
Detta händer när du har skickat in din ansökan
När handläggare tagit emot din ansökan kommer du eller den som företräder dig, att bli kontaktad på det sätt som önskats. Vid den första kontakten bokar LSS-handläggare in ett möte med dig. Vi pratar då om när och var mötet ska hållas och vilka som ska vara med och vad vi kommer att prata om.
Din ansökan prövas i två steg. Först prövas om du tillhör personkrets som är berättigad till LSS utifrån din diagnos/hälsotillstånd. Om du tillhör personkrets görs sedan en bedömning om du har behov av den insats du ansöker om.
Läs mer
Mer information om insatser inom LSS finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- 6 månader - E-tjänsteplattformen
- Insatser lagras i verksamhetssystem så länge de pågår
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
LSS-enheten, Individ- och familjeomsorg (IFO), Välfärdsförvaltningen. LSS-enheten tar emot ansökan och handlägger den.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Välfärdsnämnden
kommun@kramfors.se
LSS-handläggare
lss@kramfors.se
0612-800 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- God man och förvaltare bifogar registerutdrag om ställföreträdarskap
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Funktionshinder, delaktighet och insats
- Övrig information
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in