Partistöd - begäran om
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan partier som fått mandat och som tagit plats i fullmäktige ansöka om partistöd.
Observera! Ansökan inlämnas senast 30 juni för möjlighet att erhålla partistöd nästkommande år.
Om flerpartsignering i e-tjänsten
I e-tjänsten används så kallad flerpartssignering. När du skickar in en begäran om partistöd så måste ärendet granskas av en annan person. Efter att granskaren signerat ansökan skickas ärendet in och kan hanteras av kommunen.
Tänk på att begäran inte räknas som inlämnad förrän alla parter har signerat den. Du som skickar in ärendet har därför ansvaret att påminna och se till att den andra personen (part B) som ska granska och signera gör det inom rätt tid för att partiet ska kunna bli beviljade partistödet. Part B måste alltså signera begäran senast 30 juni för att den ska räknas som inlämnad i rätt tid.
1. I e-tjänsten uppger du (part A) kontaktuppgifter till granskaren som i och med detta blir andra part (part B) i ärendet.
2. När du (part A) är klar med e-tjänsten och har signerat ärendet och med din e-legitimation så skickas det iväg en flerpartssigneringsförfrågan till part B i form av e-post och/eller SMS. Part B får en länk till Kramfors kommuns e-tjänsteportal och blir ombedd att logga in där i med sin e-legitimation.
3. När part B loggar in i e-tjänsteportalen så hamnar hen på granskningssidan för det aktuella ärendet och kan granska uppgifterna. Om uppgifterna stämmer klickar hen på knappen "Signera" som finns längst ner på granskningssidan, och signerar därefter ärendet med sin e-legitimation. När detta är gjort skapas ärendet upp och registreras hos kommunen.
Under Mina sidor kan du (part A) se om part B har signerat ärendet eller inte. Om ärendet har status "Väntar på flerpartssignering" så har part B ännu inte genomfört signeringen.
Vad händer efter att ärendet kommer in till administrationen?
När begäran om partistöd inkommer till kommunen så diarieförs den hos registrator. Sedan skickas den till fullmäktiges presidium som bereder ärendet inför beslut i kommunfullmäktige under hösten. Partistödet betalas ut två gånger per år, i februari och augusti.
Läs mer
Mer information för förtroendevalda finns på vår webbplats kramfors.se (länken öppnas i ett nytt fönster).
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvariga måste behandla personuppgifter för att utföra sina myndighetsuppgifter eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- 6 månader - E-tjänsteplattformen
- 3 år - Verksamhetssystem
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om/Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Registratorer kommunledningsförvaltningen och kommunfullmäktiges presidium.
Övriga upplysningar
Läs mer under Om/Personuppgifter i menyn ovan samt allmänt om kommunens behandling av personuppgifter på vår webbplats kramfors.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till personuppgiftsansvarig nämnd, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även lämna klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten till dataskyddsombudet via e-post dso@kramfors.se, eller till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter. Besök IMY:s webbplats för mer information.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen
kommun@kramfors.se
Henrik Ericson
henrik.ericson@kramfors.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Signering av två personer
- Så här skaffar du e-legitimation